SKLADBA - Věta jednočlenná, dvojčlenná, větný ekvivalent a větné čleby


Moji milí, nejdříve vás chci pochválit, že jste skoro všichni šli statečně do boje se skladbou. Mnozí jste ten boj prohráli, nebo stěží uhráli plichtu, ale soupeř byl těžký. Opravdu jsem vás nešetřila, aby vám na začátku moc nenarostl hřebínek, ale taky proto, aby vám příští testy už vycházely jen lépe a lépe. Dokonce sama jsem v testu udělala chybu a opravila ji až na Terezčino upozornění. (Cvičně si v tomto textu najděte nespisovné slangové slovo a rčení.)

Správné řešení se vám doufám hned zobrazilo, teď ještě k vyřešenému testu přidávám komentář. Kdyby něco nebylo jasné, dovysvětlím mailem nebo přes webex.


Pro lepší orientaci, ozačuji v každé větě PODMĚT a PŘÍSUDEK 


1.       Která věta je jednočlenná?

Bolíhlava.

Bolí mě v krku.

Mám bolavý zub. (Já)

Trápíbolest hlavy.


2.       Která věta není jednočlenná?

Venku sněží.

Od rána padá sníh.

Na konci týdne konečně začalo sněžit.

Až do rána vytrvale sněžilo.


3.       Ve které větě je nevyjádřený podmět?

Nemluvte za jízdy s řidičem. Tady je podmět VŠEOBECNÝ, nemáme na mysli nikoho konkrétního.

Nikdo nepřišel včas.

Kluci, měli byste konečně vstávat. Oslovení je v 5. pádu a není to žádný VČ NEVYJÁDŘENÝ PODMĚT, máme na mysli VY byste měli vstávat.

Dětem se na táboře stýskalo. Věta jednočlenná


4.       Ve které větě je všeobecný podmět?

V televizi se často vysílá reklama.

Reklama v televizi mě nezajímá.

V televizi vysílali reklamu. VŠEOBECNÝ PODMĚT -  nevíme, kdo vysílal.

Během reklamy jsem přepnul program. (Já)


5.       Která věta je dvojčlenná?

Venku je dnes větrno.

Udělalo se mi opravdu špatně.

Dnes mě od rána bolí zub.

Celý týden mě píchá u srdce.


6.       Která z vět je větným ekvivalentem?

Sněží!

Usínám.

Hurá!  VE nesmí obsahovat přísudek = sloveso

Proč křičíš?


7.       Která věta neobsahuje přísudek jmenný se sponou?

Cukrárna byla plná lidí.

Cukrárna je velmi oblíbené místo.

Cukrárna bude zavírat v šest. V přísudku není podstatné ani přídavné jméno.

Cukrárna je lákavým prostředím pro děti.


8.       Ve které větě je číslovka pět podmětem?

Z diktátu mám za pět. PT

Vstávali jsme už v pět. PUČ

Pět je liché číslo.

Koupil jsem pět vstupenek.  Vstupenek je předmět. Jakých vstupenek? PKN


9.       Ve kterém z výrazů je přívlastek neshodný?

vločky sněhu PKN (sněhové vločky PKS)

prudký liják PKS

často prší PU míry

začalo pršet přísudek slovesný složený


10.   Ve kterém z výrazů je předmět?

půjdu na ryby (PU účelu)

šijeme roušky (Koho, co?)

maminka čte

ostrý nůž (PKS)


Další věty se všeobecným podmětem. Nemám na mysli žádné konkrétní osoby.


Zde nekuřte.

Udržujte pořádek.

Co dávají v televizi?

U nevyjádřeného podmětu si přesně můžu domyslet, kdo to je.


Pokazila se mi pračka. Musím ji dát opravit.  = nevyjádřený podmět

Děti jsou ospalé.  Měly by jít do postýlky. = nevyjádřený podmět ty děti

Žádné komentáře:

Okomentovat